ויותר זה, כשהיה סביב הרב אנשים כמו ישראל אריאל, שהיה יכול לדבר עם הרב, להקשות עליו. ובסופו של דבר זה נגמר. לאיזה סיבה אין לי מושג, гהתוצאות אנחנו גם רואים.
אני אמרתי את זה לישראל: תשמע, אתה עזבת את הרב, ובשביל זה אשתך נפטרה.
הוא לא קיבל את זה כמובן, אבל כן.
הקשר של הרב עם התלמיד זה אף פעם לא צריך להיות נחמד.
ולא בשביל זה הבן אדם נכנס לחבורה מסוימת.
הבעיה היא שלא רוצים לשמוע, זה לא עניין של בריאות שלו, ממש לא. הוא לא רוצה לשמוע, הוא לא מסוגל.
יש דיבור של הרב קרליבך.
הוא אומר: מי שלא יודע לשמוע הוא לא צדיק ולא רב ולא שום דבר.
אתה יודע שאני גם עברתי כמה דברים בריאותיים בשנתיים האחרונים, וזה עדיין לא נגמר.
למה אני מקליט? כי קשה לי לכתוב.
וכמו בן אדם שעבר ניתוח ראש, ועבר שיקומים, אני אומר לך, זה לא קורה סתם ככה. כל מחלה שבעולם, זה לא סתם ככה.
ראיתי איזה סרטון, פילוסופיה דתית. אבי סגי, אחד מהפילוסופים המרכזים היום בארץ.
הוא שמאלני כמובן, אבל הוא אדם חכם מאוד. יש מישהו, רוסי אחד שמדבר איתו. יש לו שיחות מאוד מעניינות על הדת.
ואחד הסרטונים, הוא מסביר בכלל מה זה פילוסופיה. הוא אומר שפילוסופיה זה בסופו של דבר רדוקציה. רדוקציה פירושו שרוצים להסביר הכל על פי שכל.
זה לא רעיון יהודי, זה רעיון יווני. זה היה פלטון וגם לפניו.
אבי שגיא מסביר שכל הפילוסופיה המערבית בסופו של דבר זה אותו רעיון, להסביר את הכל על פי שכל.
מי הכי הצליח את זה?
גרמנים כמו הגל וקאנט.
קאנט היה תכלית הרעיון של להסביר הכל על פי שכל.
כמובן ביהדות גם יש את הרעיון הזה לא מעט, במיוחד בחב"ד.
מה הוא אומר בהמשך? הוא אומר בסופו של דבר אחד מהסיבות של השואה זה היה קאנט.
קאנט כל כך הדגיש את הרעיון של אורדנונג, של סדר, של משמעת.
הוא כל כך מחק, כמעט מחק את הרעיון של חמלה שזה הגיע להשואה.
להיות שהכל צריך להסביר, יש איזשהו סדר, איזשהו היגיון, אז צריך ללכת לפי ההיגיון, ואפילו אם אתה מרגיש חמלה, אז צריך למחוק את חמלה. וככה היה לא מעט גרמנים שלא היו כל כך נגד יהודים.
הרב קוק כתב ספר, אחר כך הוא לא רצה להדפיס את זה אבל בסוף הדפיסו את זה ממש בעשרים שנה האחרונים, סוג של חקירה או משהו בסגנון של מורה נבוכים של הדור.
ככה זה נקרא, נבוכי הדור. יש לה את הספר.
הוא שואל כמה שאלות של מדע העדכנית שלו, זאת אומרת של סוף המאה התשע עשרה.
אחד הדברים שהוא כותב שם, הוא כותב שאבולוציה זה נכון מאוד, זה על פי קבלה. במקום אחר אני ראיתי, לא יודע, או שזה הרב קוק בעצמו או שזה כבר פירוש, שאבולוציה ותשובה זה אותו דבר.
וזה צריך להבין.
מה הבעיה העיקרית באבולוציה?
היה לי ספר ברוסית של לייטמן על קבלה של אשל"ג.
הוא כותב, שהבעיה האבולוציונית, שבאמת יש התפתחות איטית, אבל מפעם לפעם יש התפתחות רבולוציונית.
זאת אומרת יש אבולוציה אבל יש רבולוציה. זאת אומרת יש התפתחות לאט לאט לאט, אבל מפעם לפעם יש פתאום "פיצוץ".
וכל מי שחוקר את הטבע, יודע שההתפתחות של העולם של חי, העולם של צמח, זו הייתה התפתחות קפיצית. זאת אומרת הריבוי של צורות של חיים ושל צמחים, זה היה פתאומי, תוך זמן קצר מאוד, ותוך המון המון צורות של חיים ושל צמחים.
אבל לזה אין שום הסבר במדע.
היום זה מוכר במדע, שיש כאלה קפיצות, ויש כמה קפיצות כאלה.
גם בהיסטוריה של בני אדם אנחנו גם רואים שפעם לפעם יש קפיצות.
רבולוציה.
בשביל זה הקב"ה ברא את העולם.
זה בערך כמו אימא שהולידה את הילד, אבל אחר כך הילד צריך לצאת מהבטן, להתחיל לאט לאט לחיות לבד.
זה כל הרעיון של הבריאה.
הקב"ה ברא את העולם, אבל הוא לא רוצה לנהל את החיים שלנו.
כמו אימא צריכה להעניק את הילד, תקופה מסוימת, לתת אוכל גם תקופה מסוימת, ואחר כך הוא צריך ללכת לבד.